Polecane e-booki:

Polecane książki (Kliknij w okładkę, aby przeczytać opis):

darmowe e-booki    darmowe e-booki    darmowe e-booki    darmowe e-booki    darmowe e-booki    darmowe e-booki         

piątek, 29 sierpnia 2014

Analiza swojego życia cz 6

Analizując nasze życie, analizujmy każdy jego element, każdy jaki się pojawi. Jeżeli zajdzie taka potrzeba idźmy za nim. Zobaczmy gdzie nas zaprowadzi. Czy wskaże nam swoje źródło? Zazwyczaj tak, ale bez wiedzy psychologicznej trudno będzie czasem powiązać skutki z przyczynami, gdyż mogą być pojęciowo bardzo od siebie oddalone.

Drugim ważnym czynnikiem, o którym już wspominaliśmy, to bezemocjonalność i obiektywizm. Nie możemy bać się prawdy jaka się objawi. Psychika wyczuje ten lęk i zapobiegawczo zablokuje co straszniejsze prawdy o nas. Nie dowiemy się o nich. Przed przystąpieniem do analizowania swego życia musimy więc wyrobić w sobie tę odwagę spojrzenia prawdzie w oczy, oraz samoakceptację, że cokolwiek się okaże, akceptujemy siebie wiedząc, że nie jest to nasza wina co się stało. Powiedzmy sobie tak: „Zależy mi na uzdrowieniu swojego życia, dlatego chcę przez to przejść, aby dowiedzieć się, gdzie tkwi problem i jak sobie z nim poradzić”. Oto lista pytań i tematów do rozważenia:
  • Co w tej chwili jest dla mnie dobre, a co złe?
  • Czego oczekuję po zmianie swojego życia?
  • Co przeszkadza lub nie pozwala mi być szczęśliwym?
  • Kiedy najczęściej jest mi źle?
  • Co lub kto sprawia, że czuję się źle?
  • Kiedy ostatnio odczuwałem radość lub szczęście i co sprawiło, że przestałem je odczuwać?
  • W jakich sytuacjach czuję się najgorzej i dlaczego akurat w tych?
  • Co zrobiłem do tej pory, aby poprawić swoje życie i jakie przyniosło to efekty?
  • Co sprawiło, że efekty były nietrwałe lub niezadowalające?
  • Co sprawiło, że jestem taki, jaki jestem?
  • Czy zawsze taki byłem? Jeżeli nie, to co spowodowało zmianę?
  • Kiedy jestem sam, jakie pojawiają się we mnie myśli, dobre czy złe? Skąd one pochodzą, z czego wynikają? Czy mówią mi o jakimś problemie?
  • Jakie doświadczam uczucia i emocje kiedy jestem sam, a jakie w towarzystwie innych?
  • Które negatywne doświadczenia jakie przeżyłem, mogą wywoływać we mnie złe emocje? Które z nich mogą być zatrutym źródłem?
  • Jakie zarzuty wobec mojej natury lub mojego zachowania mieli inni ludzie? Czy mają rację? Naprawdę taki jestem?

    Analizując swoje życie nie należy zbyt szybko poruszać się między tymi pytaniami. Lepiej wybrać sobie wcześniej kilka z nich i tylko na nich skupić się podczas danego seansu analizującego. Zastanawiajmy się dogłębnie, pamiętając o tym, że większość problemów pochowana jest w głębszych pokładach naszej jaźni. Jeżeli nie posiadamy dużej wiedzy psychologicznej, większość źródeł może być przez nas nie dostrzegana, ale z pewnością zaobserwujemy negatywne skutki jakie wywołują. To dobry początek. Po nitce do kłębka i w końcu te źródła odnajdziemy. Pamiętajmy, że nie każdy problem ma swoje osobne źródło. Niektóre z nich będą posiadać wspólne źródło. Z jednego źródła będzie wypływać kilka różnych problemów tak, jak w tym przypadku:


Zła sytuacja materialna
  • niska samoocena,
  • frustracja,
  • kłótnie rodzinne,
  • przygnębienie lub depresja,
  • rozpacz,
  • myśli samobójcze.



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecane e-booki:

e-booki   e-booki   e-booki   e-booki